فرزند درمانی برای مراقبان (به طور معمول برای والدین)، یک سری آموزش را که بر مبنای تکنیک های بازی درمانی است، ارائه می دهد و در نتیجه آنها می توانند در مورد فرزندان خود از این تکنیک ها استفاده کنند.
در ابتدا این روش درمانی به صورت خانواده درمانی اجرا می شد و جزو برنامه های خانواده درمانی منظم بود.
فرزند درمانی بر مبنای این ایده شکل گرفت که والدین قادر به یادگیری مهارت های لازم، به عنوان یک عامل درمانی در زندگی کودکان شان هستند.
همچنین این روش درمانی شامل اعضای خانواده، به عنوان عوامل مهم تغییر، می باشد که یک نظریه منحصر به فردی را برای پروسه درمانی ارائه می دهند.
متخصصان آموزش دیده، این روش درمانی را به مراقبان اولیه آموزش می دهند و در هدایت و حل کردن چالش ها توسط خانواده ها، نقش نظارتی و راهنمایی را دارند.
- تاریخچه و توسعه
- نظریه فرزند درمانی
- فرزند درمانی به چه نحوی صورت می گیرد؟
- مشکلاتی که با استفاده از فرزند درمانی رفع شده اند
- محدودیت های مربوط به فرزند درمانی
تاریخچه و توسعه
فرزند درمانی توسط برنارد و لوئیز گرنی[۱]، در دهه ۱۹۶۰ و زمانی که متوجه شدند درمانگران آموزش دیده ای که مشغول درمان کودکان بودند، دارای محدودیت هایی هستند، این روش درمانی را معرفی کردند. این رهیافت خلاقانه مربوط به بازی درمانی، عدم حضور والدین آموزش دیده در طول درمان را به عنوان عامل مهمی در نظر گرفت و به همین دلیل به آنها این توانایی را داد که خودشان تکنیک های درمانی را بر روی فرزندشان اعمال کنند و در طول فرآیند درمانی به بازی درمانی دسترسی داشته باشند.
در مدل اصلی گرنی برای فرزند درمانی، والدین به طور میانگین، به مدت ۱۲ ماه مشغول آموزش بودند و همزمان با آن به صورت هفتگی، مشغول دوره های بازی درمانی بر روی فرزندا خود بودند.
گاری لندرت از اواخر دهه ۱۹۸۰، با اصلاح مدل اولیه در رابطه با محدوده های زمانی و منابع محدود، منجر به گسترش کاربردهای فرزند درمانی شد.
در مدل وی، والدین در ۱۰ دوره آموزشی شرکت می کنند و همزمان با آن به صورت هفتگی، دوره های بازی درمانی را در محیط خانه بر روی فرزند خودشان اعمال کرده و آن را به صورت نوار ویدئویی ثبت می کنند.
در حال حاضر، انواع مختلفی از فرزند درمانی در دسترس می باشد و طول مدت آنها از ۱۰ هفته تا ۲۴ هفته متغیر می باشد.
[۱] Bernard and Lousise Guerney